Een klimaatneutrale stad

Beeld je eens in: een stad waar iedereen kan genieten van groene stroom. Een stad die niet bijdraagt aan de opwarming van de aarde. Een stad waarin alle huizen goed zijn geïsoleerd. Een stad met propere lucht en met ruimte om te wonen, te leven en te werken. We zijn ervan overtuigd: In Halle kunnen we dit voor elkaar krijgen. Op voorwaarde dat we er nu aan beginnen. Door als stad zelf duurzame energie op te wekken voor alle inwoners. Door alle inwoners de kans te geven om hun huis te renoveren. Door samen de groene revolutie te maken, zonder iemand achter te laten. Zo zorgen we voor een klimaatneutrale stad op mensenmaat.

Visie & achtergrondinformatie

Eén. Een openbaar regionaal energiebedrijf

• We richten een regionaal energiebedrijf op in Halle en de omringende regio, het Pajots Energiebedrijf (PEB). PEB is een openbaar energiebedrijf van ons allemaal dat investeert in energiebesparing en honderd procent hernieuwbare energie aan betaalbare prijzen garandeert.
  • PEB werkt een ambitieus zonneplan uit. Op alle stadsdaken die volgens de zonnekaart interessant zijn worden zonnepanelen geïnstalleerd, dit zowel op de daken van publieke gebouwen, van bedrijven, als op de daken van particulieren. Bij particulieren met te weinig financiële middelen wordt de initiële kost gedragen door de stad, men betaalt dit terug via het verschil op de energiefactuur.
  • PEB investeert in grote windmolens in gebieden waar er weinig bewoning is. Er wordt een windkaart opgesteld om kleine windmolens te plaatsen op open plaatsen in Halle.
  • PEB breidt de bestaande riothermieprojecten uit en gebruikt de warmte van de riolering om energie op te wekken.
  • PEB brengt de isolatiestatus van huizenblokken in kaart en biedt groepsrenovaties aan waar de nood het hoogst is. Verhuurders moeten hun eigendom isoleren. Bij financiële moeilijkheden gebeurt dit via een derdebetalerssysteem.
  • PEB beheert het Halse warmtenet en geen private partner. De verschillende wijken in Halle worden aangesloten op een warmtenet of een koudenet. De restwarmte van de industrie zorgt voor warmte in de Halse wijken.  De wijken rond Colruyt moeten maximaal worden aangesloten op het bestaande warmtenet dat werkt met de restwarmte van Colruyt. Door middel van WarmteKrachtKoppeling (WKK) wordt de omzetting van warmte ook gekoppeld aan de opwekking van energie om de CO2 -uitstoot verder te doen dalen.
  • De raad van bestuur van PEB bestaat voor minstens een derde uit gewone inwoners uit de regio en voor een derde uit werknemers van het De verslagen ervan zijn publiek beschikbaar en de vergaderingen kunnen via livestream gevolgd worden.
  • Wie 1000 handtekeningen van bewoners uit de regio verzamelt, kan een punt op de agenda van de raad van bestuur van PEB zetten. De leden van de raad van bestuur zijn afzetbaar door de bevolking.

Twee. Een stad op maat van het klimaat

• Een effectief klimaatbeleid moet een integraal klimaatbeleid zijn. In alle beleidskeuzes, op vlak van investeringen, op vlak van wonen, transport, consumeren en noem maar op, moet duurzaamheid een onderdeel zijn.
  • We zorgen voor een ruimtelijke ordening met integrale wijken waar alle diensten aanwezig zijn, zodat de energiezuinigste keuze ook de meest logische wordt.
  • We betrekken de Hallenaren in de plannen om Halle klimaatneutraal te krijgen. We creëren op die manier een draagvlak voor de plannen en ontwikkelen een bron voor nieuwe ideeën
  • We gaan na of Halle beleggingen heeft in fondsen die investeren in fossiele brandstoffen. Is dat het geval, dan trekken we het geld van de stad daaruit terug en investeren het in PEB.

Drie. Groene en leefbare stad

• Elke wijk en deelgemeente in Halle verdient een groene oase. Het is belangrijk de bestaande groene oases goed te onderhouden en te kijken hoe de kleinste nog verder kunnen worden uitgebreid. Ontspanning en een plaats voor de jeugd moeten worden geïntegreerd in deze plannen.
  • Bij heraanleg van straten streven we naar minstens elke 150 meter een boom, een autodeelplaats, een fietsenrek, een bankje en geveltuinen.
  • Waar zonnepanelen niet mogelijk zijn, worden groendaken de norm. De stad gaat zelf actief op zoek naar particulieren die in aanmerking komen voor de subsidies.
  • In elke wijk komt een kringwinkel die ook herstel- en deeldiensten (onder andere van gereedschap) organiseert. Elke wijk krijgt een hergebruik-, reparatie- en deelpunt.
  • Er komen meer vuilnisbakken op drukbezochte plaatsen zoals buurtparken. Voorzie vuilnisbakken bij alle bushaltes, waar mogelijk met sorteeropties.

Vier. Mobiliteit

• We zetten volop in op de shift naar openbaar vervoer, fietsen en wandelen. (Zie programma mobiliteit)