Een armoedevrije stad

Halle als eerste armoedevrije stad. Dat is onze ambitie. Als linkse partij is ons motto: “we zijn pas rijk als niemand arm is”. Om dat te bereiken ligt er in Halle nog heel wat werk op de plank. Het gemiddelde inkomen per inwoner in onze stad lag in 2021 (laatste beschikbare cijfers) op  21.579 euro. Daarmee scoren we slechter dan het Vlaamse gemiddelde. Bovendien zit ruim 16,6% van de Hallenaren met een inkomen beneden de kritische grens. En dat in de stad die ook de thuishaven is van Colruyt, één van Belgiës grootste bedrijven waar duizenden arbeiders jaarlijks voor miljoenen aan rijkdom creëren. Waar vorig jaar nog een nettowinst van 357 miljoen euro[1] werd gemaakt. Dat jaren geleid werd door Jef Colruyt die met een vermogen van meer dan 3,3 miljard euro de 7de rijkste Belg is[2]. In een stad waar zoveel rijkdom wordt geproduceerd, mogen we toch niet aanvaarden dat zoveel mensen het financieel moeilijk hebben? Die tweedeling tussen arm en rijk, moeten we en kunnen we wegwerken.

Wat moet het komende stadsbestuur prioritair doen? Naast het thema betaalbaar wonen en mobiliteit is dat in Halle de armoede aanpakken. Armoedebestrijding staat niet op zich en is verbonden met vele thema’s. We willen mensen versterken door volop in te zetten op wonen, op werk, op gezondheid, op onderwijs en op ontplooiing. Daar worden mensen sterker van en de stad ook. Om van Halle de eerste stad zonder armoede te maken, stellen we daarom zes strijdpunten voor.

Visie & achtergrondinformatie

Wat wij willen

Eén. Het recht van wonen garanderen voor allen

Twee. Vast werk, ook voor mensen in kwetsbare posities

• We willen dat het stadspersoneel representatief is voor de stadsbevolking: met ook laaggeschoolden, mensen met een beperking, jongeren, mensen met een migratieachtergrond.
  • ‘Artikel '60-tewerkstelling' willen we alleen als dat de best mogelijke werkgelegenheid is voor de werkloze. We werken hiervoor samen met organisaties zonder winstoogmerk die de nodige expertise bieden.
  • De stad moet de stadsdiensten in eigen handen houden en niet overlaten aan privébedrijven.
  • We zorgen ervoor dat het OCMW investeert in goede en nabije arbeidsbegeleiding. Werk blijft de belangrijkste hefboom om uit armoede en sociaal isolement te raken.
  • We organiseren het zo dat de stad zelf een representatief aantal werkplaatsen voor mensen met een beperking voorziet. Bv een sociaal restaurant, strijkatelier etc.

Drie. Alle inkomens boven de Europese armoedegrens

• Alle lonen en uitkeringen willen we boven de Europese armoedegrens tillen.
  • De stad trekt het leefloon op tot boven de armoedegrens
  • De stad start zelf een proefproject om het leefloon van eenoudergezinnen op te trekken en onvoorwaardelijk te maken. Dat is een sterk signaal naar de federale regering.
  • Het leefloon moet gegarandeerd zijn voor iedereen met een (gezins)inkomen beneden het referentiebudget voor een menswaardig inkomen.

Vier. De stad streeft naar een sterke en betaalbare dienstverlening voor allen

• Algemene stop op prijsverhoging voor zwemmen, bibliotheek en containerpark en andere stadsdiensten.
  • We verlagen de prijs van de reeds bestaande stadsdiensten, bvb. van het containerpark.
  • Dienstverlening volgens 3 B’s: bereikbaar, begrijpelijk en behulpzaam. Nu lopen mensen zich vast in de doolhoven van dienstverlening.
  • We voeren een sterkeschouderstaks in voor grote bedrijven om zo de belasting te verlagen bij inwoners en kleine zelfstandigen.
  • We voorzien gratis maaltijden voor kinderen op school.
  • We schaffen in alle scholen de boterhammentaks af.

Vijf. Automatische rechtentoekenning

• Wie aanklopt bij het OCMW voor een uitkering moet binnen de week geholpen worden.
  • We organiseren het zo dat de verschillende rechten automatisch toegekend worden voor doelgroepen.
  • We passen het ‘only-once-principe’ toe: als je een papier eenmaal binnen brengt, moet het ook gebruikt kunnen worden voor andere aanvragen. Dat maakt het leven voor iedereen eenvoudiger, ook voor de administratie.

Zes. Meer ondersteuning aan buurthuizen en buurtwerkingen

• We investeren nog meer in buurtcentra, we investeren in meer personeel per buurtcentrum. Zodat de buurtcentra nog meer het verschil kunnen maken.
  • In het wijkhuis voorzien we budgetbegeleiding, woonbegeleiding, arbeidsbegeleiding, begeleiding bij energie- en waterproblemen, hulp bij onderwijs en opvoeding en laagdrempelige medische hulp door verpleegkundigen. Een wijkhuis moet dus het verlengde worden van het OCMW.
  • Met huisbezoeken en straathoekwerk gaan we de wijk in om mensen te bereiken die de weg naar het wijkhuis niet vinden.
  • Met buurtwerkers bouwen onze wijkhuizen aan een sterke, warme en solidaire wijk. Ze organiseren ontmoetingsmomenten en -activiteiten zodat de mensen uit de wijk elkaar beter leren kennen.