Zorgende stad
Het geeft een goed gevoel samen te mogen bouwen aan een goede gezondheid voor zo veel mogelijk mensen. Toegankelijke zorg is een basisrecht. Toch moeten nog altijd te veel mensen een bezoek aan de dokter uitstellen om financiële redenen. Wachtlijsten zijn vaak lang, zeker voor een betaalbaar rusthuis of sociale assistentiewoning. Voor Halle willen we beter. We zetten volop in op toegankelijke en betaalbare rusthuizen. Verder stimuleren we de uitbouw van sociale wijkgezondheidscentra en investeren we in publieke, kwalitatieve kindercrèches.
Visie
Op zorg maak je geen winst, dat is ons uitgangspunt. In een solidaire samenleving waar de mens centraal staat, garanderen we kwaliteitsvolle zorg. Dat betekent via financiering met publieke middelen. We garanderen toegang voor iedereen, het mag niet de dikte van je portefeuille zijn die bepaalt of je al dan niet zorg krijgt. Te vaak evolueren we in ons land richting een commerciële logica. Met de vermarkting van de zorg, waar zelfs in de publieke centra het idee wordt gebruikt dat zorg ‘marktconform’ moet zijn. Dat wil gewoon zeggen dat de veel te dure prijzen van de privé worden verdergezet in publieke diensten. Het is die logica die we willen omdraaien. In Halle moet dat anders.
Wat wij willen
Eén. Voor iedere oudere een plaats in een publiek rusthuis of assistentiewoning
- De stad moet investeren in sociale assistentiewoningen met vaste, betaalbare prijzen in de wijken en deelgemeenten met de grootste tekorten.
- Een plaats in een publiek rusthuis mag niet meer kosten dan het pensioen van de oudere in kwestie zodat die niet verplicht wordt om hulp te vragen aan de kinderen.
- We voeren een verbod in voor supplementen op basisbehoeftes als schoon linnen, niet-medische beloproepen, eten, hygiënische producten.
- We garanderen voldoende verzorgend personeel, meer dan de opgelegde personeelsnorm dus.
- We kiezen voor 100% publieke rusthuizen in Halle.
- We zetten in op de verdere uitbouw van ontmoetingsplaatsen voor ouderen waar zij overdag heen kunnen voor zinvolle activiteiten en maaltijden aan sociaal tarief.
Visie
Een rusthuis in Halle is voor velen onbetaalbaar. De gemiddelde ligprijs voor een rusthuis is in onze stad 2.295 euro per maand[1], dat ligt ver boven het gemiddeld nettopensioen van 1.200 euro voor vrouwen en 1.600 euro voor mannen. Het stadsbestuur moet haar verantwoordelijkheid nemen door meer te investeren in publieke rusthuizen en sociale assistentiewoningen en zo tegemoetkomen aan de nood van de groeiende groep ouderen in Halle. Er is vandaag te weinig aanbod van betaalbare plaatsen. Door een degelijk publiek alternatief uit te bouwen met voldoende personeel, kan de stad ingaan tegen de private ketens van rusthuizen. Deze privévoorzieningen hebben namelijk maar één doel: winst maken op de rug van onze ouderen. Kijken we bijvoorbeeld naar het Lucie Lambert rusthuis in Buizingen. De ligdagprijzen zijn er torenhoog en gaan tot 2.439,39 euro per maand[2]. Het rusthuis behoort tot de Franse multinational Orpea dat zijn aandelen op de beurs de laatste twaalf jaar zag stijgen met 822%. Niet goede zorg, maar een stijging van de aandelen zijn de grootste zorg bij deze bedrijven.
Bovendien wordt er voor elke pamper, elk medicament en elke extra “service” zoals het extra verversen van een bed zeer hoge supplementen gevraagd. Aan de andere kant wordt er bespaard op personeel, met alle gevolgen van dien. Met het absolute minimum aan personeel kan alleen een minimale zorg gegeven worden. Doorligwonden omdat er te weinig tijd is om ‘s nachts wisselhoudingen te voorzien is maar een voorbeeld van hoe minder personeel leidt tot grotere kosten op alle vlakken. De winst gaat naar de aandeelhouders, de verliezers zijn de ouderen en hun familie, die vaak financieel moeten bijspringen om de factuur te betalen.
Wij gaan voor investeringen in publieke rusthuizen en sociale assistentiewoningen. Dit uitbouwen zal eerst gebeuren in de wijken met de grootste noden. Wij zorgen er ook voor dat een plaats in de publieke rusthuizen of serviceflats niet meer kost dan het pensioen van de ouderen in kwestie.
Zorg voor ouderen gaat verder dan rusthuizen en assistentiewoningen. Heel wat ouderen wonen wel nog thuis. Door een andere indeling van onze stad kunnen zij ook de nodige zorg en begeleiding krijgen. Zo zal het inzetten op wijkgezondheidscentra ervoor zorgen dat kwetsbare ouderen die nog thuis kunnen wonen voldoende zorg krijgen. Verder willen we investeren in het toegankelijker maken van de stad en het openbaar vervoer uitbouwen. We willen ook verder inzetten op het uitbouwen van ontmoetingsplaatsen voor ouderen aan een sociaal tarief.
[1] https://www.zorg-en-gezondheid.be/sites/default/files/2023-10/Gewogen_gemiddelde_dagprijzen_per_woonzorgcentrum_en_per_gemeente_-_Vlaams-Brabant.pdf
[2] https://www.zorg-en-gezondheid.be/sites/default/files/2023-10/Gewogen_gemiddelde_dagprijzen_per_woonzorgcentrum_en_per_gemeente_-_Vlaams-Brabant.pdf
Twee. Een sociale groepspraktijk in elke wijk
- We bouwen een netwerk van wijkgezondheidscentra uit in alle wijken (1 wijkgezondheidscentrum per 10.000 inwoners).
- Wij willen dat de stad gebouwen ter beschikking stelt in de wijken met de grootste tekorten aan huisartsen, oogartsen en kinesisten die werken aan een conventioneel tarief. Om zo de opstart van nieuwe centra gemakkelijker te maken.
- Wij willen dat de stad budget vrijmaakt om tolken ter beschikking te kunnen stellen om hulpverleners te ondersteunen in hun werk met anderstalige patiënten.
- De stad zet in op een uitbreiding van ambulante geestelijke gezondheidszorg zodat mensen met psychische problemen niet maanden op een wachtlijst staan.
Visie
Een huisarts vinden in Halle wordt steeds moeilijker. Voor ons is het belangrijk dat elke wijk moet voorzien zijn van een centrum waar gratis eerstelijnsgezondheidszorg wordt geboden. Prioritair willen we inzetten op de volkswijken van Halle. De gezondheidskloof neemt immers steeds meer toe. Een arbeider die lager geschoold is, leeft tot vijfentwintig jaar minder lang in goede gezondheid dan een hoger opgeleide. Deze kloof kan echter verkleind worden door het bieden van laagdrempelige eerstelijnszorg. Wijkgezondheidscentra zijn voor ons het antwoord op dit probleem. Door het systeem van forfaitaire terugbetaling is de zorg die in deze centra geboden wordt volledig gratis. Iedereen die er is ingeschreven kan er gratis terecht bij hun personeelsteam. Ze werken aan een geïntegreerde zorg en preventieve aanpak die we aanmoedigen.
Wijkgezondheidscentra zijn ingebed in de wijk en zijn daarom goed geplaatst om in de spelen op de noden van elke wijk. Door het wegnemen van de financiële drempel kunnen zij iedereen die dit nodig heeft, zorg bieden. Daarnaast zetten zij in op preventieve zorg. Op deze manier kunnen zij veel gezondheidsproblemen in de toekomst voorkomen.
Ook op tandzorg willen we inzetten. Kinderen in armoede gaan onvoldoende op bezoek bij de tandarts. We ijveren voor de organisatie van een jaarlijkse tandcontrole door geconventioneerde tandartsen die zich aan de RIZIV-tarieven houden. Dat doen we in de ziekenhuizen en de wijkgezondheidscentra.
Wij pleiten tenslotte voor de uitbouw van een tolkendienst die de zorgcentra kan ondersteunen in hun ambitie om anderstaligen kwaliteitsvolle zorg te verlenen. Daarnaast kan ook een interculturele bemiddelaar aangesteld worden om culturele verschillen te overbruggen.
Drie. Uitbreiding van ambulante geestelijke gezondheidszorg
- We breiden de ambulante geestelijke gezondheidszorg uit in functie van een toegankelijke, betaalbare en deskundige behandeling van mensen met psychische problemen.
- Ernstige psychiatrische zieken kunnen thuis behandeld worden door het inzetten van lokale mobiele teams.
Visie
De gemiddelde wachttijd voor psychische of psychiatrische hulp is momenteel zes maanden. Dat is natuurlijk veel te lang. De stad zet daarom in op een uitbreiding van ambulante geestelijke gezondheidszorg in functie van een toegankelijke, betaalbare en deskundige behandeling van mensen met psychische problemen zodat de mensen niet meer op een wachtlijst staan. Deze problemen nemen toe bij jongeren en bij volwassenen. Er is een toename van burn-out en psycho-sociale moeilijkheden. De wachtlijsten zijn lang en de werkdruk van begeleiders is te hoog. Ernstige psychiatrische zieken kunnen thuis behandeld worden door lokale mobiele teams.
Vier. Meer openbare en betaalbare kinderopvang
- We investeren in meer openbare en kwaliteitsvolle kinderopvang.
- In de Halse crèches doen we de kinderratio dalen. We streven er naar 4 tot maximum 6 kinderen per begeleider.
- We garanderen de kwaliteit. Kinderopvang mag geen bandwerk zijn, maar vertrekken vanuit de noden van elk kind.
Visie
De kinderopvang in Vlaanderen is in crisis. Steeds meer jonge ouders krijgen het moeilijk om een geschikte crèche of onthaalmoeder te vinden in onze stad. Ook in Halle is er een groot tekort, want er is amper plaats voor 26 kinderen op de 100[1]. Dat zorgt voor onnodige stress op een moment dat jonge ouders aan een nieuw hoofdstuk in hun leven beginnen. De Vlaamse overheid investeert te weinig in kinderopvang, dat staat buiten kijf. Maar dat betekent niet dat we ons daar als stad zo maar moeten bij neerleggen. Of we zélf het goede voorbeeld geven door meer te investeren in lokale crèches, is een politieke keuze. Met de PVDA maken we daarom de keuze om te investeren in kwaliteitsvolle, toegankelijke kinderopvang, vertrekkend vanuit de noden van het kind. In de crèches waar we als stad voor verantwoordelijk zijn moet de kinderratio naar beneden. We streven er naar 4 tot maximum 6 kinderen per begeleider. De eerste duizend dagen zijn cruciaal voor de ontwikkeling van je kind. In die periode ontwikkelen kinderen immers hun vitale levensfuncties, maar leggen ze ook de basis voor een veilige hechting. Dat toont alleen maar het belang aan van te investeren in kwaliteitsvolle opvanginitiatieven, waar ‘bandwerk’ niet de standaard is, maar wel zorg op maat van het kind. We creëren ook plaatsen bij zodat ouders niet op wachtlijsten komen te staan of angstig moeten wachten op een plaats.
[1] https://www.hln.be/halle/wie-kinderopvang-wil-vinden-in-halle-moet-geduld-hebben-26-opvangplaatsen-per-100-kinderen~a4cdc047/