Halle als woonstad

Betaalbaar wonen, als we daar nu eens een prestigeproject van maken? Halle wordt steeds duurder om in te wonen. Om ervoor te zorgen dat die trend zich de komende jaren niet verder zet, zal de stad radicaal van koers moeten veranderen en het heft in eigen handen nemen. Met een ambitieus plan voor betaalbaar wonen. Een stad met voldoende betaalbare woningen, die de leegstand serieus aanpakt en zorgt voor kwaliteitsvolle en betaalbare huurwoningen. Grote problemen vragen grote oplossingen en wij hebben een vijfpuntenplan om wonen in Halle opnieuw betaalbaar te maken.

Visie & achtergrondinformatie

Wat wij willen

Eén. Betaalbare koopwoningen

• We verhogen het aanbod aan betaalbare woningen via een Halse publieke Woonunie die gronden en panden verwerft specifiek bedoeld voor betaalbaar wonen.
  • In elk groot bouwproject eisen we minstens ⅓ betaalbare woningen. Zonder garantie op voldoende betaalbare woningen, geen vergunning.
  • We maken de afspraken met projectontwikkelaars transparant: met wie wordt er gesproken en hoe vaak. Zo voorkomen we vriendjespolitiek.
  • In de projecten die de stad zelf in handen heeft staan betaalbare woningen voorop.
  • We verbieden de verkoop van stadsgronden en stadsgebouwen.
  • De onroerende voorheffing ligt in Halle veel hoger dan in de buurgemeenten. We verlagen de onroerende voorheffing.

Twee. Een Halse woonunie om de sleutels van het woonbeleid in handen te nemen

• De stad zet meer in op het aanwerven van  gronden via voorkooprecht.
  • We richten een stedelijke Woonunie op die in staat voor de bouw, renovatie en isolatie van woningen.
  • De stedelijke Woonunie maakt werk van collectieve renovaties. We renoveren wijk per wijk, straat per straat. De eerste renovaties gebeuren niet bij wie het kan betalen, maar waar de nood het hoogst is.

Drie. Kwaliteitsvolle en betaalbare huurwoningen

• Wij willen dat de Vlaamse regering een raster van huurprijzen opstelt en met dat raster de huurprijzen begrenst aan de hand van objectieve criteria, zoals de kwaliteit van de woning en het aantal kamers.
  • In afwachting van een huurprijzenraster van de Vlaamse regering, stellen we als stad zelf een raster van huurprijzen beschikbaar. De stad promoot dit raster actief voor de verhuringen op haar grondgebied.
  • Er komen extra woontoezichters om het aantal controles op te drijven.

Vier. Een ambitieus beleid voor moderne sociale huisvesting

• Halle moet voldoen aan het minimum van 15% sociale woningen. Het tempo waarop sociale woningen worden gebouwd moet daarvoor omhoog.
  • In nieuwe bouwprojecten zorgen we voor minstens één derde sociale woningen. Dat leggen we vast in een gemeentelijke stedenbouwkundige verordening.
  • We pakken de leegstand van sociale woningen aan.
  • De kwaliteit van sociale woningen moet omhoog: zowel bij de bouw, maar vooral bij het onderhoud van de woningen.
  • De communicatie tussen de sociale huisvestingsmaatschappij Woonpunt Zennevallei en haar bewoners moet beter.

Vijf. Nultolerantie voor leegstand

• We actualiseren het leegstandsregister en verhogen het aantal controleurs om zo tot een correct beeld van de leegstand te komen.
  • Om de grote vastgoedspeculanten te bestrijden, verhogen we het minimumbedrag van de leegstandsheffing en van de belasting op onbebouwde percelen vanaf een derde leegstaande woning.
  • We maken vaker gebruik van het sociaal beheersrecht, bij woningen die langer dan 3 jaar leegstaan of onbewoonbaar zijn verklaard. De woonunie brengt de woning in orde en verhuurt ze voor minstens 9 jaar sociaal.