Samen voor een mobiele stad

Met ons mobiliteitsplan willen we Halle zowel leefbaarder als beter bereikbaar maken. Het moet een plan zijn op maat van de Hallenaren: met minder files, minder gevaarlijke verkeerssituaties aan de scholen en er naartoe, minder uitstoot van CO² en fijnstof. Maar het plan moet wel ons recht om ons vlot en veilig te verplaatsen bewaken.

We willen investeren in beter, frequenter en gratis openbaar vervoer; in veiligere fietspaden en voetpaden die toegankelijk zijn voor iedereen, ook voor rolstoelgebruikers. We willen ook af van het huidige parkeerbeleid dat een echt pestbeleid is geworden voor autogebruikers, maar tegelijk veel geld oplevert voor Optimal Parking Control, de private uitbater van de parkings. Daarom stoppen we dus ook de samenwerking met Optimal Parking Control. Zo nemen we het parkeerbeleid terug in publieke handen zodat we volop inspraak van de Hallenaren kunnen organiseren én de parkeerinkomsten niet naar de privé laten vloeien.

Visie & achtergrondinformatie

Eén. Een sterk openbaar vervoer als ruggengraat

• We onderhandelen met De Lijn voor een betere bediening van de deelgemeenten.
  • We kiezen voor meer bussen op vroege of late uren en in de weekends, ook naar de deelgemeenten.
  • We dringen aan op investeringen bij De Lijn en de NMBS: in voertuigen, infrastructuur en personeel. Zo verbeteren we de kwaliteit van de dienstverlening en de werkomstandigheden en houden we ons openbaar vervoer in openbare handen.
  • We vervangen de vervuilende bussen door elektrische bussen en bussen op waterstof.
  • We maken het openbaar vervoer in Halle gratis zodat veel meer mensen overstappen van de auto op de bus en de trein.
  • We maken alle bushaltes toegankelijk voor personen met een beperking.

Twee. Een stad op maat van voetgangers en fietsers

• We renoveren de voetpaden in de stad en verbreden ze waar mogelijk. Op dit moment zijn ze op veel plaatsen ontoegankelijk voor veel zwakke weggebruikers zoals rolstoelgebruikers.
  • We zorgen voor veilige oversteekplaatsen voor voetgangers.
  • We zetten prioritair in op het veilig maken van de meest gebruikte routes naar de scholen, zoals de Brusselsesteenweg, de Auguste Demaeghtlaan en de Sint-Rochusstraat.
  • We zetten in op fietsveiligheid rond de scholen.
  • We maken werk van de ontbrekende schakels in de fietsostrades door de stad.
  • We maken werk van een fietsnetwerk door de stad met grote fietsassen die de verschillende delen van de stad met elkaar verbinden. Vanuit die grote fietsassen maken we veilige aftakkingen naar de wijken.
  • Straten zonder afgescheiden fietspad vormen we om tot zone 30 en we richten straten zo in dat de zone 30 goed wordt nageleefd.
  • Risicokruispunten maken we veiliger door de verkeerslichten zo af te stellen dat ze conflictvrij worden. Dan kunnen fietsers een kruispunt ook in één keer oversteken.
  • We renoveren de wegdekken van de straten die in slechtste staat zijn.
  • We zorgen dat er opnieuw een bewaakte fietsenstalling komt aan het station.
  • We maken werk van overdekte en beveiligde fietsenstallingen in de wijken zelf.

Drie. Geen pestbeleid richting automobilisten

• We zetten de samenwerking met OPC, de private uitbater van ons parkeerbeleid, stop en maken het parkeerbeleid terug publiek.
  • Door het parkeerbeleid opnieuw publiek te maken kunnen we inspraak organiseren van de Hallenaren. Zo laten we de burgers mee het parkeerbeleid bepalen.
  • We zorgen voor gratis randparkings aan de grote invalswegen: aan de Welkomstlaan, aan de Suikerkaai, op de Gooikenaar, aan Nederhem en de Spoorwegstraat.
  • We voorzien duidelijke bewegwijzering om bezoekers naar de parkings te leiden en het zoekverkeer in te perken.
  • De parking aan de Welkomstlaan vormen we om tot volwaardige randparking voor pendelaars die de trein naar het werk nemen. We voorzien er snelle en frequente shuttlebussen naar het station, maar ook deelfietsen en deelsteps.
  • We willen natuurlijk investeren in zoveel mogelijk alternatieven voor de auto en de Hallenaren zo stimuleren om de fiets of het openbaar vervoer te verkiezen boven de auto. Maar wie de auto toch nodig heeft, gaan we niet straffen met dure parkeerabonnementen. Daarom voeren we een gratis werknemerskaart in voor mensen die in Halle werken én de auto nodig hebben voor het werk. We maken ook de zorgkaart gratis.
  • De opbrengsten van het parkeren investeren we in alternatieven.
  • De bezoekerskaarten voor mensen die in de betalende en blauwe zone wonen, maken we ongelimiteerd en gratis.
  • We maken de NMBS-parking aan het station gratis voor wie een vervoersbewijs heeft.
  • We bouwen geen ondergrondse parkings in het stadscentrum.
  • We stellen de parkings van warenhuizen, bedrijven en stadsdiensten ‘s nachts en in het weekend open voor buurtbewoners.

Vier. We vergroten het aanbod aan deelwagens

• Voor wie weinig een auto nodig heeft, is het gebruik van een deelwagen een goede oplossing. We promoten autodelen en breiden het autodelen ook uit naar de deelgemeentes.