Een financieel gezonde stad

Voor ons is de stad de plaats waar we leven, spelen, wonen, wandelen, produceren, ontspannen, fietsen en werken. We hebben allemaal de stad nodig. De sociale en ecologische noden moeten het uitgangspunt zijn van een beleid. Als we willen investeren in die noden, dan hebben we geld nodig. Waar je dat geld gaat halen, dat is een politieke keuze. Belasten we de burgers en kleine zelfstandigen of halen we het geld waar het zit? Bij grote bedrijven die aanwezig zijn op het Halse grondgebied, zoals Colruyt en Barry Callebaut bvb.?

Onze stad heeft een sociale taksshift nodig die slapend kapitaal mobiliseert bij de grootste bedrijven. We spreken met die taksshift de enorme rijkdom in onze stad aan om eindelijk werk te maken van de strijd tegen ongelijkheid. Om een toonbeeld te zijn van een strak en gezond financieel beleid nemen we maatregelen zodat het stadsbestuur een voorbeeld wordt tegen graaicultuur en postjespakkerij.

Eén. We voeren een eerlijke taksshift in

• We voeren een oppervlaktetaks in voor grote bedrijven op Hals grondgebied zoals Colruyt, Barry Callebaut, Fine Food Meat, Pacapime. KMO’s worden vrijgesteld.
  • Verhuurders met meer dan 5 huizen laten we meer onroerende voorheffing betalen.
  • We schaffen de milieubelasting af.
  • We verlagen de belastingen voor kleine zelfstandigen.
  • We verlagen de prijs van huisvuil en zetten een algemene stop op prijsverhogingen voor zwemmen, bibliotheek en containerpark.
  • We verlagen de opcentiemen op de onroerende voorheffing.
  • We pleiten voor een herfinanciering van de steden.

Twee. Breken met de cultuur van postjespakkerij en zelfbediening

• Het schepencollege geeft zelf het goede voorbeeld door te bekijken op welke zaken het kan besparen in de eigen werking: bvb.: op extralegale voordelen of de vertegenwoordiging in allerlei intercommunale raden.
  • We maken de inkomsten van leden van het stadsbestuur openbaar.