Een diverse en inclusieve stad

Halle is een diverse stad. Zoveel diversiteit is een verrijking voor onze stad. De stad moet initiatieven nemen om de verschillende inwoners dichter bij elkaar te brengen. De kennis van het Nederlands kan een rem zijn op de integratie van anderstalige inwoners. Taal zou echter een verbindende factor kunnen zijn en moet mensen kunnen verbinden. Het mag er niet voor zorgen dat inwoners uitgesloten geraken. Daarom moet het mogelijk zijn om tolken in te zetten voor nieuwkomers zodat zij makkelijk hun weg vinden naar de nodige stadsdiensten. We zetten ook in op gratis taallessen Nederlands.

Halle telt momenteel 42.000 inwoners. Jaarlijks groeit de bevolking met zo’n 300 à 400 netto zielen aan. In 2018 was 23% van niet-Belgische herkomst. Actueel is in 35 % van de gezinnen het Nederlands niet de enige voertaal. In de helft van die gezinnen wordt zelfs helemaal geen Nederlands gesproken. In Halle wonen heel wat mensen met verschillende achtergronden en nationaliteiten. Een aantal gemeenschappen speelt een actieve rol bij het intercultureel samenleven, met name de Marokkaanse, Cambodjaanse en Boliviaanse gemeenschap. De Afrikaanse gemeenschap, die groeiende is, neemt actief deel aan culturele, politieke en sociale activiteiten. Taal is een verbindende factor, een middel om te communiceren en om in interactie te treden. Het Nederlands verplichten in elk contact met de overheid kan leiden tot afschrikking en uitsluiting. Men bekomt op deze wijze soms het omgekeerde effect. Meertaligheid is een verrijking voor iedereen. De kennis van de beide landstalen dient met alle mogelijke middelen te worden gestimuleerd. De PVDA is dan ook voorstander van gratis taallessen Nederlands, inzetten van tolken voor nieuwkomers enz.

Eén. Een proactief beleid

• Het personeelsbeleid van de stad dient de samenstelling van de bevolking te weerspiegelen.
  • Het dragen van culturele en religieuze symbolen moet mogelijk zijn, zonder afbreuk te doen aan de deontologische neutraliteit.
  • Er moet een nultolerantie komen ten opzichte van racisme en discriminatie bij het eigen personeel en politiekorps.
  • Discriminatie op de huisvestings- en arbeidsmarkt moet worden aangepakt.
  • Een beleid dient te worden uitgewerkt en opgevolgd door o.a praktijktesten.
  • De bevoegde adviesraden kunnen aanbevelingen indienen waarop het college van burgemeester en schepenen binnen de maand schriftelijk dient te reageren.

Twee. Voor Internationale solidariteit en rechtvaardige transitie

• Het stadsbestuur moet alle initiatieven ondersteunen die het samenleven en de ontmoeting van verschillende groepen in de samenleving ondersteunen: Café Combinne, 11.11.11, Fair Trade, het Multicultureel Feest, de Iftar, Halle zonder Grenzen, Toernée Mondia’lle, November Wereldmaand, ...
  • We stellen aan de adviesraden Integratieraad en STROS (Stedelijke Raad voor Ontwikkelingssamenwerking) voor hun werking en benaming aan te passen aan de nieuwe verhoudingen en inzichten op mondiaal vlak.

Drie. Buurtwerking

• We breiden de buurtwerking uit naar andere stadsgedeelten zoals de stationsbuurt

Vier. Dekolonisering

•   We noemen het plein van de koloniale beelden naar Patrice Lumumba.
  • Het streekmuseum Den Ast dient te worden aangemoedigd aandacht te besteden aan het koloniale verleden van Halle.
  • We bewegwijzeren de koloniale wandeling en nemen deze wandeling ten definitieve titel op in het aanbod van de toeristische dienst (folder, app).
  • We stimuleren de scholen om van dit aanbod gebruik te maken.

Vijf. Nieuwe bevoegdheden

• De PVDA stelt voor rechtvaardige transitie als een volwaardige bevoegdheid van een schepenambt te garanderen.
  • Ieder besluit van het college en gemeenteraad moet tegen het licht van rechtvaardige transitie worden afgewogen en goedgekeurd door de nieuwe schepen van transitie (analoog wat nu gebeurt door akkoord financiële directeur).