Een culturele stad

We streven naar een beleid dat ervoor zorgt dat vrije tijd en cultuur populair zijn in de werkelijke zin van het woord. Met toegang voor allen, met deelname van allen. Via kunst, cultuur en vrijetijdsbesteding ontspannen kinderen, jongeren en volwassen zich en breiden ze hun sociaal netwerk uit.

Eén. Meer kwaliteitsvolle en betaalbare podium- en polyvalente zalen

• We maken de huur van zalen voor socio-culturele activiteiten goedkoper voor Halse verenigingen.
  • We investeren in extra infrastructuur: een extra concertzaal voor kleinere optredens en extra creatieve ruimtes voor lokale kunstenaars.
  • We geven leegstaande ruimtes een tijdelijke culturele invulling.
  • We zorgen voor een permanente locatie voor Pand.
  • We stellen de infrastructuur open voor diverse bevolkingsgroepen.
  • We gaan in overleg met de scholen om hun infrastructuur ter beschikking te stellen voor kunstenaars en socio-culturele organisaties.

Twee. Verlaag de drempels naar cultuur

• We bekijken met verenigingen die nog niet zijn aangesloten bij Kom!pas hoe we hen kunnen overtuigen om ook met de pas te werken. Zo verlagen we de financiële drempels om aan cultuur te doen.
  • Om de vrijetijdsactiviteiten die bij de Kom!pas horen beter bekend te maken bij moeilijk bereikbare doelgroepen breiden we het rap op stap-kantoor uit. We zorgen dat het vaker open is en zorgen voor vast personeel i.p.v. vrijwilligers. We geven er ook meer informatie over vrijetijdsactiviteiten in de stad en niet enkel voor reizen.

• We maken het ook makkelijker om ook op andere manieren dan digitaal tickets te reserveren en aan te kopen.

Drie. We zetten in op meer speelkansen voor jonge muzikanten

• De stad neemt het initiatief om ‘Zennetoer’ terug uit te rollen en probeert hiervoor ook een samenwerking aan te gaan met andere gemeenten uit de regio.
  • We werken een subsidiesysteem uit voor jonge muziekgroepen, muzikanten en DJ’s uit de stad. Organisatoren van evenementen krijgen een deel van de betaalde vergoeding terug die ze aan artiesten betalen. Zo stimuleren we organisatoren om Halse artiesten te boeken voor hun evenementen.